Tuesday, May 26, 2015

Memahami Prinsip Tawar Menawar Dana Awam




Terdapat Ahli parlimen/kabinet of N= 5 individu, setiap individu mewakili setiap kawasan parliamen,mereka harus mempertimbangkan bagaimana untuk membahagi-bahagikan B > 0 (Berkaitan dengan projek dana awam ). Kos total projek itu adalah C > 0 dan, jika projek itu dipersetujui, maka kos projek berkenaan di kongsi samarata kepada setiap bahagian C/5.
Hanya bahagian pembahagian faedah adalah berdasarkan pertimbangan, untuk ditentukan melalui proses tiga fasa pembidaan berturutan. Setiap ahli parliament i mempunyai utility linear dan faedah bersih kepada kawasan parlimen mereka adalah Xi,t = b I,t –C/5  diterima pada masa t dan menerima diskaun pada kadar d ἐ(0 ,1 ), .contohnya , ui (xt) = dt-1xi,t. Didalam setiap fasa t,ahli berkenaan mempunai kebarangkalian 1/5 untuk membuat proposal seperti beriku :
Xi,t>  - C/5 dan Xi,t = B –C
Bergantung kepada majoriti yang mengundi. Jika tiada persetujuan dicapai dalam rangka masa yang diberikan, projek itu akan ditolak dan semua akan mendapat jumlah faedah 0.
i)                    Cari Subgame –perfect Nash Equlibrium .Selesaikan masalah ini dengan menggunakan “Backward Induction”.

Dalam fasa masa terakhir tawat menawar,mereka akan membida dengan memberikan tawaran  b*i3 = C/5  kepada dua lagi ahli dan akan menyimpan kesemua baki kepada diri mereka sendiri. “Nilai penyambungan” didalam fasa terakhir adalah mendapat 0. Maka tawaran itu akan lulus dengan 3 undi berbalas 2. Jadi ,subgame –perfect nilai bersih faedah adalah

X*3 = (B – 3c/5 ; 0;0 ;- C/5 ; -C/5)

Maka ,nilai penyambungan fasa kedua  untuk menolak tawaran adalah seperti dibawah:

d/5 x (B – 3C/5) – 4d/5  x  ½ x C/5 = d/5 x (B – C)

Dengan menggunakan logik yang sama sebelum ini, peruntukan fasa kedua subgame perfect adalah ( dengan utility pemeberi tawaran dinyatakan dahulu)

X*2 = ( 5-2d/5 B – 3 – 2d/5 C; d/5 (B - C) ;  - C /5 ; - c/5 )

Seperti sebelumnya, tawaran ini akan diterima dengan 3 undi berbalas 2. Yang terkakhir adalah :

d/5 x [ 5- 2d/5B – 3-2d/5 B] + 4d/5 x (1/2 x d/5 x (B –C ) – 1/ 2 x C/5) = d/5 x (B-C)

Maka, subgame perfect equilibrium allocation adalah sama dengan fasa kedua contohnya  x*1 = x *2 = ( 5-2 d/5 B – 3 -2d/5 C , d/5 (B- C) , d/5 (B-C) , - C/5 , - C/5)

2) Apakah halangan kepada mereka yang akan membuat tawaran?
Mereka yang membuat tawaran adalah lebih baik dengan membuat penawaran proposal yang bersifat equilibrium  kerana tidak mahu proses ini bergerak kefasa yang seterusnya. Jadi ini menyebabkan pembuat tawaran membuat tawaran utility equilibrium yang sekurang-kurangya sebaik nilai penyambung :

5- 2d/5 B- 3- 2 d/5 C     d/5 (B- C)
 B/C = 3- 3d/ 5 – 3d (< 1)

Kita dapat melihat nilai minma (halangan peserta) untuk kos faedah adalah kurang daripada 1 untuk mana-mana d  (0,1). Ini menunjukkan bahawa tawar menawar majority mudah mempunyai potensi untuk menghasilkan sesuatu yang tidak efficient secara social bilamana B/C < 1. Ini adalah manifestasi kepada ketidak cekapan majoriti mudah.
Dengan projek untuk kepentingan awam ini diambil daripada cukai wang yang terkumpul, maka kos ini tersebar luas kepada seluruh kawasan. Namun mereka yang mendapat faedah hanya akan membahagi-bahagikan kepada mereka yang berada didalam Minimum Winning Coalition sahaja.

Kita dapat lihat, sesiapa yang membuat penawaran, mempunyai kuasa sebagai akibat,gagal menyentah kesan negatif terhadap ahli yang tidak termasuk dalam gabungan itu. Keputusan yang seperti inilah akan membawa kepada ketidak adilan sosial.

Apakah akan terjadi bila kita menggunakan peraturan bahawa sesuatu dana itu hanya akan lulus bila semua bersetuju? (unanimity rule)

 Dibawah unanimity rule, mereka yang membuat tawaran disetiap bahagian perlu mendapatkan sokongan oleh kesemua ahli legislator. Maka, mereka ak menawarkan nilai penyambung yang akan dipersetujui oleh semua. Maka x*3 = (B-C ,0,0,0,0) .Dengan logic yang sama , kita mempunyai X*1 =  X2* = ( 5- 4d/ 5 (B-C), d/5 (B-C) , d/5 (B-C), d/5 (B-C)). Dalam kes ini, mereka yang membuat penawaran merubah halangan penyertaan kepada :

5 – 4d/5 (B-C) ≥  d/5 (B – C)
(1-   D) (B – C) ≥ 0
   B ≥ C
B/C ≥ 1
Jadi dibawah unanimity rule, masalah projek yang tidak efficient secara sosial tidak akan muncul. Sebabnya adalah kerana individu yang membuat tawaran terpaksa mengambil kira kos negatif semua ahli yang lain untuk memastikan undian penuh.


No comments:

Post a Comment