Wednesday, May 27, 2015

Apakah Yang Mempengaruhi Peratusan Turun Mengundi Dalam Sesuatu Pilihanraya?


Satu persoalan yang agak penting dalam demokrasi adalah,mengapa sesetengah negara tertentu mempunyai peratusan turun mengundi yang ramai,manakala ada yang mempunyai peratusan yang rendah pula.(Jepun mempunyai peratusan keluar mengundi yang sangat rendah). Apakah yang pengundi mahu sebenarnya daripada mengundi?

Jawapan 1: (Undian Strategik) Pengundi Mahu Memberi KESAN Kepada Keputusan Pilihanraya.
Mereka biasanya akan memulaukan calon yang tidak mempunyai harapan kerana pengundi yakin bahawa undian itu nanti tidak akan menjadi efektif.
Pengundi akan mengundi jika:
           
PB – c > 0

P=  Kebarangkalian (Probability )
B = Kombinasi (perasaan, tanggjungjawab,hormon)
C = Kos untuk mengundi

Pengundi hanya akan mengundi jika mereka percaya pada sistem pilihanraya dan undian mereka akan menpengaruhi keputusan pilihanraya. Jadi jika P itu besar, maka peratusan turun mengundi juga boleh diramalkan tinggi. Namun jika dalam pilihanraya yang getir, nilai P akan menjadi kecil.Sekiranya pengundi merasakan bahawa kebarangkalian untuk melakukan perubahan itu kecil,maka mereka tidak akan mengundi.(kita dapat lihat fenomena ini apabila pilihanraya baru-baru ini kerana kematian TGNA yang tidak ditandingi UMNO,ini menurunkan peratusan turun mengundi berbanding biasa)

B adalah kombinasi yang akan dibincangkan kemudian.

C adalah kos untuk keluar mengundi.Jika kos untuk keluar mengundi terlalu mahal,maka peratusan keluar mengundi akan berkurang. Sebab itulah Suruhanjaya Pilihanraya menetetapkan bahawa pemberian elaun kepada pengundi adalah dibenarkan dengan syarat mereka tidak perlu mengemukakan bukti parti mana yang diundi oleh mereka.


Jawapan 2 ( Sasaran Minimax): Pengundi Cuba untuk mengelak daripada terjatuh disituasi penyesalan kerana tidak mengundi.
Mereka tidak mahu mengeluh, contohnya “kalau aku mengundi,mesti sudah menang calon ini”. Jadi dengan pegangan ini juga, mereka akan memulaukan calon yang tidak ada harapan (contohnya calon bebas) kerana mereka tidak mahu sesal undian ini dibazirkan.

Jawapan 3 (Tugas): Pengundi berasa bertangjawab untuk mengundi dan merasakan ini adalah sebahagian daripada tugas mereka.
Ini juga membawa tindakan yang sama iaitu,mereka tidaka akan mengundi calon yang tidak mempunyai harapan dengan input maklumat daripada kempen dan media.


Jawapan 4 (Teruja akan kemenangan / Vicarous Dominance)
Pengundi Lelaki terutamanya akan cuba untuk merasai keterujaan memenangi pilihanraya dengan mengalahkan lawan.(Kita dapat lihat kesan ini dalam perlawanan bola sepak juga)
Atas sebab ini jugalah, mereka tidak akan mengundi calon yang mempunyai harapan dan memegundi calon yang boleh diterima.(acceptable winner)
Terdapa bukti berkenaan hal ini iaitu mereka yang menang mempunyai hormone testosterone level yang lebih tinggi berbanding mereka ang kalah (Mice; Monkeys: humans playing chess,sports)( Stanton et al ,2009)

Peraturan Pilihanraya dan Peratusan keluar mengundi

Kajian juga membuktikan Peraturan Pilihanraya juga mempengaruhi peratusan keluar mengundi. 
Secara teorinya, pilihanraya yang berbentuk nisbah perwakilan (Propotional Representative) akan merangsang pertandingan yang lebih getir (kebarangkalian yang lebih besar untuk undi efektif)
Kajian juga membuktikan yang Proportional Representative membentuk centrifugal Force.Ini bermaksud polarisasi calon akan meningkat dan faedah (didalam B) mengundi akan meningkat.
Mengapa Sesetengah tidak mahu mengundi pula? Secara teorinya juga ,pengundi merasakan bahawa kehendak mereka tidak diwakili dan undian tidak mewakili kemahuan mereka. (Ini mengurangkan nilai B).

Kesimpulan
Kita boleh melihat bagaimana dengan mengandaikan pengundi adalah rasional,kita boleh meramalkan peratusan keluar mengundi.Peratusan keluar mengundi di Malaysia adalah antara yang tertinggi didunia (PRU13 lebih daripada 85%) turun mengundi. Tidak keterlaluan untuk kita katakan bahawa masyarakat masih yakin bahawa undi mereka ada KESAN terhadap pilihanraya yang diadakan. Pengundi dilihat bermotivasi untuk menukar kerajaan atau mempertahankan kerajaan sedia ada melalui sistem demokrasi yang ada.


No comments:

Post a Comment